Eden, 5 januari 2016

5 januari 2016 - Eden, Australië

Eden, 5 januari 2016

Eindelijk gaan we een keer op tijd weg. In Bega willen we de toeristische route nemen. Gelukkig gaan we bij de informatie langs, want ook deze route is grotendeels niet begaanbaar. In Bega komen heel veel rivieren samen en ze hebben een groot probleem op dit moment met al dat regenwater. Kleine riviertjes zijn zoveel breder dat grote delen bos onder water staan. Het is een heel bizar gezicht, al die bomen middenin de rivier.

Een paar kilometer verder is een soort dierentuin, waar veel Australische dieren verzorgd worden in een natuurlijke omgeving. Het is eindelijk droog en we genieten volop. Er zijn zelfs twee koala's. Je kan de kangaroos voeren, omdat ze erg gewend zijn aan mensen. Ze lopen los rond. Verder hebben we heel veel dieren gezien, sommigen met een hekje of een net er omheen.

O.a. een pauw, emoes, possums, dingos, papegaaien, eenden, slangen, hagedissen, uilen,  grote vleermuizen, kikkers en schildpadden.

In Merumbula drinken we koffie (ook hier is de keuken dicht, want het is 15.00 uur). Op een steiger zitten veel mensen te vissen. Je kan vanaf dit punt, Merimbula Beach, kijken naar het volgende punt, Pambula Beach. In het water zie je veel metalen rekken; het is voor de oestervangst. Tussen deze rekken zitten een soort kussens, waarop de oesters zitten. Door het bewegen van het water groeien de oesters. Als ze groter zijn worden ze verplaatst op andere kussens.

We eindigen vandaag in Eden. We gaan een wandeling maken in het Ben Boyd Nationak Park om The Pinnacles te bekijken. Het zijn rood met witte rotsen in de zee.

In Eden zelf rijden we naar de haven. We raken in gesprek met een echtpaar dat net in een klein motorbootje willen stappen. Ze gaan daarmee naar hun zeilboot die veel verder in zee voor anker ligt. Ze hoeven dan geen liggeld te betalen. Vanaf 2003 zijn ze uit Frankrijk weg en leven en werken op hun zeilboot. Zij is Belgische en vertaalster van beroep (Frans - Nederlands). Ze blijven tot zaterdag in Eden, omdat dan het weer pas geschikt is om naar Tasmanië te zeilen, wat hun bestemming is.

We eten oesters en mosselen, die hier gevangen zijn. Heerlijk!

20 Kilometer buiten Eden is een camping in het bos. Heel leuk en geschikt om er met onze camper naartoe te rijdn.

1. Truus en Coos:
    5 januari 2016
    Alle goeds voor 2016! Jullie reisverhalen gelezen. Hartstikke leuk! Wat een spannende reis en leuk al die mensen die jullie ontmoeten.
    Hier in het noorden sneeuw en veel gladheid. Scholen dicht en weinig treinverkeer. In de Randstad niets aan de hand.
    Nog veel plezier!
    Truus