Canberra, Braidwood, 2 januari 2016

2 januari 2016 - Braidwood, Australië

Canberra, Braidwood, 2 januari 2016

Canberra is de hoofdstad van Australië. We beginnen naar het uitkijkpunt over de stad te rijden. De camper haalt de steile berg gemakkelijk. Je kunt hier goed zien dat Canberra een aangelegde stad is, heel symetrisch. Je kijkt in een rechte lijn naar het Australian War Memorial, de Anzac Parade met aan weerszijden herdenkingsmonumenten en Capitol Hill met daarop het enorm grote Parliament House. Na het maken van mooie foto's rijden we naar het War Memorial. Met de drukte valt het wel mee. Het is heel indrukwekkend, vooral de muren vol met namen van gesneuvelde soldaten, soms is er een rood (plastic) bloemetje naast hun naam gestoken in de muur. Het bloemetje is een poppy (papaver). Elke oorlog heeft een apart gedeelte van de muren.

Het is eind van de middag en het regent een beetje. We rijden over de Anzac Parade waar aan weerszijden enorme herdenkingsmonumenten staan. Daarna rijden we om het Parliament House heen. Vandaag is er geen zitting, maar op andere dagen kun je erbij zijn om 14.00 uur als je vantevoren even belt voor een toegangskaartje.

We rijden tot slot nog door de wijk met alle ambassades. Van de Nederlandse ambassade maken we een foto. Het is niet eens een mooi gebouw.

Op Wikicamps hebben we een gratis camping uitgezocht. Het is bij de golf- en bowlsclub in Braidwood op het parkeerterrein. Het is een 9-holes golfbaan en er zijn ongeveer 20 banen om bowls te apelen. Binnen zijn er squashbanen, gokkasten, een bar, chinees restaurant, warme douches en we hebben gratis wifi. We moeten wel tijdelijk lid worden van de club (politieverordening). Aan de bar drinken we een biertje en kletsen gezellig met Aussies uit het dorp. Zij kunnen bellen naar de club en worden dan met het busje opgehaald en ook weer thuisgebracht. Zo kunnen ze borrelen en hoeven niet te rijden. De meesten zijn social member (ze spelen geen golf en geen bowls, ze komen alleen gezellig aan de bar zitten).

Op het parkeerterrein staat nog één ander busje.