Kangaroo Island, 28 januari 2016

28 januari 2016 - Kangaroo Island, Australië

Kangaroo Island, 28 januari 2016

Ook de tweede dag van deze tour staan we vroeg op, 6.15 uur. Danian wil om 7.15 uur vertrekken. Als de wekker van de Chinees gaat doen we het licht aan, maar de Koreanen doen het weer uit. Zij passen zich niet echt aan de groep en gaan hun eigen gang. Uiteindelijk vertrekken we pas om 7.45 uur en we gaan koala's kijken, de Koala Walk. De koala's zitten heel hoog in de bomen.

Hierna gaan we naar de punt van Kangaroo Island. Hier is een gedeelte van de rotsen ingestort waardoor er een boog is ontstaan, de Admirals Arch. Er is hier ook een kolonie Nieuw Zeelandse zeehonden. Ze liggen op de rotsen uit te rusten en te zonnen. Het uitzicht door de Arch is geweldig. In de verte zien we rotsen, the Remarkable Rocks. Wij zien er nog niets bijzonders aan.

Eerst rijden we even langs de vuurtoren (Cape Du Couedic Lightstation) en dan gaan we naar de bijzondere rotsen. Deze zijn ontstaan door een vulkaan, waar de aardkorst niet is opengebarsten. Daardoor zijn de rotsen omhoog geduwd, zachtere rots is uitgesleten door zee en wind en hierdoor zijn de grillige vormen ontstaan. Van dichtbij zijn ze heel remarkable.

Onderweg stoppen we af en toe en vertelt Danian allerlei wetenswaardigheden over planten en dieren. We stoppen bij een termietenheuvel. Binnenin de heuvel is de vochtigheid en de temperatuur altijd exact hetzelfde. Als een termietenheuvel door andere beesten kapot wordt gemaakt gaat een deel van de termieten de heuvel repareren van buitenaf. Deze termieten kunnen niet meer terug naar binnen, zij gaan dus dood, maar de rest van de termieten kan daardoor overleven. De plant met de scherpe lange dunne bladeren werd door de Aboriginals gebruikt om speren van te maken. De bladeren wikkelden ze om het handvat en de speer en met de plakkerige substantie uit de plant wordt het vastgeplakt. Deze soort lijm wordt keihard, zodat er een stevige speer ontstaat.

Het is tijd voor een uitgebreide lunch, broodjes worst en groente van de barbecue, salade, etc. Ondertussen dekken twee mannen de barbecuetafels iets verderop met witte tafellakens, servetten en wijnglazen. Het ziet er heel deftig uit. Er komt nog een groep lunchen. Waarschijnlijk staat er wel een extra nul achter hun tourprijs.
Na de lunch rijden we naar De beach van Stokes Bay. Om er te komen moeten we kruip-door-sluip-door een rotspad aflopen. De beach is super, het zand is helemaal wit. Er is bijna niemand. Door het koudere weer gaan we niet zwemmen, maar lekker uitwaaien.

Op de terugweg naar Penneshaw gaan we langs een schapenfarm en een ginstokerij. Het zijn lokale kleine familiebedrijfjes. We proeven twee verschillende ginsoorten, waarvan één heel lekkere. Helaas kunnen we niets meenemen.

We zijn keurig op tijd voor de ferry en we zijn uiteindelijk om 20.30 uur weer bij de camper. We bedanken Danian en rijden terug naar de camping. Die is natuurlijk al gesloten, maar ons eerdere plekje is vrij, dus daar gaan we staan. Morgenochtend gaan we wel betalen. Het enige eten is een gebakken eitje, want het brood is echt niet meer te eten.

Het was een supertour. We hebben genoten!