Sydney, 31 december 2015, New Years Eve

31 december 2015 - Sydney, Australië

Sydney, 31 december - New Years Eve

Om 7.30 uur staan we op en we gaan vroeg weg naar Sydney. We rijden langs de Hawkesbury River en moeten met de (gratis) Wisemans Ferry naar de overkant. Het duurt ongeveer 10 minuten om aan de andere kant van de rivier te komen. Het is nog 60 km naar de camping. Onderweg doen we even boodschappen en kopen we een telefoon om in Australië mee te bellen. Dan komen we niet meer voor niets aan op een camping, die volgeboekt is.

We hebben een plek zonder stroom bij Touring Park Sydney, maar in de keuken van de camping zijn genoeg stroompunten om alles weer op te laden. We hebben wel een veel grotere plek gekregen dan andere campers, die naast elkaar op een veldje staan.

Om half twee gaan we naar het centrum, want we willen onze nieuwe Australische telefoon werkend krijgen. En we willen op tijd zijn om een leuk plekje te vinden om het vuurwerk te bekijken.

We gaan terug naar de Engelse pub in The Rocks, waar we ook een mega hamburger eten.

Tussen The Rocks en Circular Quai vinden we een plekje. Onze deken uit het vliegtuig komt nu al goed van pas. De meegenomen fles wijn en biertjes blijven in de tas, want er mag geen glas en alcohol mee in het gebied. Er is heel veel politie en ze mogen tassen controleren. Wij worden niet gecontroleerd, maar we laten de alcohol maar in de tas.

We zitten tegen het hek aan, waarmee een lokatie wordt afgeschermd, waar je 150 Aus. dollars moet betalen om binnen te komen. Eten is inclusief, maar drankjes moeten nog wel worden afgerekend. Zij hebben wel een perfect uitzicht op het vuurwerk, dat om 21.00 uur wordt afgeschoten rondom het Operahouse. Om 24.00 uur wordt er vanaf verschillende lokaties vuurwerk afgeschoten (Sydney Harbour Bridge, Darling Harbour en Opera House).

We praten met een NL stelletje, die wel binnen het hek staan. Zij nemen wat foto's voor ons van de mooi verlichte zeilschepen, die rondvaren ter ere van NYE.

Ondertussen zijn we ingesloten door een grote familie, de deken is bij elkaar geveegd en we kunnen niet meer zitten op ons plekje. We gaan weg en vinden een plek, waar we de brug goed kunnen zien. Overal staan hekken, waardoor er niet nog meer mensen kunnen komen op dit gedeelte en er staan ook overal wc's. Verder veel vrijwilligers, info-punten en heel erg veel politie.

Eindelijk is het twaalf uur en een enorm spektakel begint. Wat veel vuurwerk !! Het een nog mooier dan het ander en het houdt niet op.

Als het vuurwerk klaar is gaan de mensen lopen. Er schijnen in dit deel van de stad nu 1 miljoen mensen te zijn en die willen allemaal naar huis. Er zijn extra treinen en bussen ingezet om deze massa mensen te verwerken. Wij gaan nog een kroeg binnen, maar bij de eerste worden we geweigers doordat we korte broeken en slippers aan hebben. Bij de tweede kroeg mogen we gewoon naar binnen. Om kwart voor drie gaan we naar de trein, want het is nog een uur met de trein en 20 minuten lopen naar de camping. Op het station staan ook 20 politieagenten te wachten, want hun dienst zit erop. Hun bureau staat vlakbij onze camping, dus we zitten in ieder geval veilig in de trein (alhoewel de meesten van hen half slapen).

Erik moet op het station heel nodig naar de wc, maar nergens kan hij een wc vinden. Hij loopt terug naar de stad, maar de rij bij Mc Donalds is te lang en ergens anders mag hij niet naar binnen. Hij moet natuurlijk op tijd weer op het station zijn om de trein niet te missen. Dan maar ophouden. Hij kon bijna niet meer lopen toen we eenmaal terug waren in Miranda. Snel de bosjes in.

Om vijf uur gaan we supernuchter en superfit ons bed in.

HAPPY NEW YEAR !