Cape Otway, 20 januari 2016

20 januari 2016 - Cape Otway, Australië

Cape Otway, 20 januari 2016

We krijgen de sleutel van het huis, omdat Megan en Darryl allebei heel vroeg naar hun werk moeten. We kunnen dus nog lekker douchen en de afwas doen. Om tien uur vertrekken we om aan de Great Ocean Road te beginnen. We rijden via Geelong naar Point Lonsdale. Na over het bijzondere strand gelopen te hebben en de vuurtoren bekeken te hebben rijden we naar Torquay, waar de GOR start. Bij de informatie krijgen we gedetailleerde kaarten en tips. We kunnen in 4 of 5 dagen nooit alles op het lijstje met "Things to do" doen. We kiezen vandaag voor Bells Beach, het meest beroemde surfstrand van Victoria. Er zijn heel wat surfers bezig. Surfen is vooral een eind de zee in peddelen met je board en dan wachten op die ene, waanzinnige golf. Af en toe zien we mooie en spectaculaire rides. Het uitzicht is trouwens overal prachtig. We komen weer bij een vuurtoren, Split Point Lighthouse in Airey's Inlet. Op weg naar de vuurtoren komen we een Morris Minor tegen, een witte Lowlight uit 1949. Erik raakt natuurlijk uitgebreid aan de praat met de eigenaar.
Hierna komen we bij het Great Ocean Road Memorial. De Great Ocean Road is met de hand gemaakt na de 1e wereldoorlog door 3300 soldaten. Deze soldaten kwamen terug uit de oorlog en er was geen werk voor al deze mannen. Het is een enorme klus geweest, die vele jaren heeft geduurd.
De eerste grotere plaats is Lorne, waar we naar Teddy's Lookout rijden. Je hebt hier een prachtig uitzicht over de kliffen en de oceaan, maar ook een kun je de Great Ocean Road heel goed zien.

Later rijden we dit stuk weg ook zelf.
Op weg naar een plek waar koalas zijn rijden we door het gebied van de bosbranden in december. Het is vreselijk om te zien. Het stinkt er nog steeds enorm en enorme stukken bos zijn zeart. We zien heel veel vrachtauto's rijden met mensen, die bezig zijn de omgeving weer begaanbaar te maken. Wegen in het gebied zijn afgesloten. De gratis campings zijn gesloten. Hierdoor rijden we verder naar Apollo Bay. Dit is een grotere toeristische plaats en de camping, die wij uitgezocht hebben is vol. Het is gelukkig nog niet donker en we besluiten door te rijden naar Bimbipark, een camping met koalas op de weg naar Cape Otway, waar we morgen een beroemde vuurtoren gaan bekijken.

We komen langs een beach, waar overal stapeltjes stenen staan. Waarschijnlijk is iemand begonnen met grote stenen op elkaar te stapelen en daarna zijn er heel veel stapels en stapeltjes bijgekomen. Het is een leuk gezicht en wij hebben ook wat stenen op elkaar gelegd. Kunstwerken! Haha!

Op de weg naar het tropisch regenwoud en onze camping stoppen we een paar keer, omdat er koalas in de bomen zitten, die niet slapen. Ze zijn heel acief en (vr)eten heel veel. Ook springt er nog een kangaroo vlak voor ons naar de overkant van de weg.
De camping is middenin het (tropisch regenwoud) bos en ook hier zien we een paar koalas. Doordat we helemaal naar Bimbipark zijn gereden eten we laat en gaan we daarna meteen slapen, want het is al middernacht.