Halls Gap, 22 januari 2016

22 januari 2016 - Halls Gap, Australië

Halls Gap, 22 januari 2016
Borough Huts Campground

Vanochtend regent het een klein beetje, net zoals gisteren, maar in de loop van de ochtend wordt het droog en aan het eind van de middag is alles weer blauw en zonnig. De temperatuur is sowieso 21 tot 26 graden. We rijden weg uit Port Campbell en gaan terug naar de Great Ocean Road. Na een paar kilometer heb je een aantal "lookouts". Eerst komen we bij The Arch en dan bij The London Bridge. Deze rotsformatie in zee bestond oorspronkelijk uit twee bogen. In 1990 is één boog in zee gestort. Op het hierdoor gevormde eiland stonden op dat moment nog twee toeristen, die toen door een helikopter gered zijn. Als laatste komen we bij The Grotto. Elk punt is anders en bijzonder. Vlak voor we bij Warrnambool komen staat de beroemde kaasfabriek. Zoals overal kun je hier kaas proeven, maar ook koffie drinken en eventueel lunchen. We drinken heerlijke "long black coffee", terwijl we op TV de Australian Open kunnen kijken. Ook is hier een privémuseum met stationaire motoren. In Warrnambool rijden we naar de vuurtoren. Je kan alleen een gedeelte fotograferen of je moet het park in en daar hebben we geen tijd voor. Ook in Port Fairy is de vuurtoren niet gemakkelijk te zien. Hij staat op een eiland, waar je met een loopbrug naar toe kan. Erik maakt een foto van een plaatje van de vuurtoren. We besluiten door te rijden naar Halls Gap in het Grampians National Park, ons doel van vandaag.

We rijden langs uitgestrekte boerderijen met schapen. Het veld is geel van kleur en af en toe staat er een boom. We komen tweemaal een auto tegen van een lokale boer, verder is er niemand op de weg. In de verte zie je de bergen al. Het Grampians National Park is een uitloper van het gebergte de Great Diving Range.

In Dunkeld krijgen we een beetje info. Het advies is om naar het infocentrum Brambuk The National Park & Cultural Centre te gaan. Verder is er een postkantoor, zodat we ons Nederlandse kadootje voor Megan en Darryl (klompjes met magneet, die we vergeten zijn te geven toen we weggingen) op de post kunnen doen.

The Grampians is een reservaat voor wilde dieren, bloemen en Aboriginalkunst. Het infocentrum in Halls Gap is gesloten als we aankomen, dus we gaan 5 km terug naar de camping. Er staan 5 anderen en er is dus heel veel plek. Officieel moet je vantevoren een plek reserveren, maar dat  wisten wij niet. Het kan via internet of telefonisch, maar op deze plek hebben we geen bereik.
Morgenochtend zien we wel hoe het gaat als we bij het infocenter zijn.

We eten wokgroente met zwarte bonensaus en worstjes, waarna we een stuk gaan wandelen. Er zit op het terrein een kangaroo te grazen en we kunnen heel dichtbij haar komen. Leuk! Daarna gaan we op tijd naar bed, want morgen willen we vroeg opstaan om veel te kunnen gaan bekijken en wandelen.