Melbourne, 14 januari 2016

14 januari 2016 - Melbourne, Australië

Melbourne, 14 januari 2016

We hebben heerlijk geslapen, uitgebreid ontbijt met gebakken eitje, heel lang gedoucht, alle apparatuur 100% opgeladen. We zijn daardoor maar net op tijd bij de pier, waar om 12 uur de pelikanen worden gevoerd.

Het is een zeer grote (gemiddeld 1.7 meter) mobiele vogel, op zoek naar geschikte wateren en voedselbronnen. Het is een goede zwever die gebruik kan maken van thermiek om op grotere hoogtes te komen en met zo weinig mogelijk inspanning lange afstanden af te leggen. en pelikaan kan alleen voedsel zoeken maar maakt vaak deel uit van een groep die gezamenlijk de vissen bijeen drijft.

Pelikanen (Pelecanidae) zijn een familie van watervogels, die bekend zijn door hun opvallende uiterlijk. De familie telt acht soorten. In Australië is maar één soort pelikanen, de Australische pelikaan (Pelecanus conspicillatus). Ze kunnen tot 14 kilo zwaar worden. Ze worden tot 1,70 meter lang en kunnen een spanwijdte van 2,3-2,5 meter hebben en een leeftijd van 25 jaar bereiken. Hij kan een snelheid van meer dan 50 kilometer bereiken. Het mannetje is groter dan het vrouwtje maar ze hebben dezelfde verentooi. Jongere pelikanen zijn bruin daar waar de volwassen exemplaren zwarte veren hebben. Kenmerkend voor een pelikaan is de lange snavel met een enorme keelzak (kan tot 13 liter inhoud bevatten). De snavel is gevoelig en dat helpt de pelikaan bij het opsporen van vissen in donker water. Hij steekt zijn snavel in het water en gebruikt de keelzak als vangnet. Als hij wat gevangen heeft kan hij het water weg laten lopen en weet hij de prooi met de kop in de richting van zijn keelgat te manoeuvreren waarna hij het kan doorslikken. Als hij zijn hoofd optilt gaat het water weg en blijf de vis achter. Ook naast de gezamenlijke jacht zijn pelikanen sociale vogels. Ze broeden in kolonies, waar ze dicht op elkaar zitten.

In San Remo worden de pelikanen onderzocht en verzorgd. Ze weten dat ze om 12 uur eten krijgen en er komen soms wel 90 pelikanen. De verzorger vertelt over de pelikanen, terwijl de vogels toekijken. Als het publiek een applaus geeft draaien de vogels zich om en gaan weer naar de rivier. Het is erg leuk om te zien.

We gaan op weg en besluiten door het slechte weer richting Melbourne te rijden. We bellen het echtpaar op, waar we met de camper mogen verblijven. Ze zijn toevallig gisteren van vakantie teruggekomen. Wat een geluk!

We hebben weer regen. Ligt het aan ons? In Sydney is het nu 38 graden en hier is het maar 17 graden. Om 16 uur komen we aan bij 13 Blackshaw Road, Newport, Melbourne. Megan en Darryl ontvangen ons hartelijk. We drinken eerst Australiach bier, dan ons Heineken bier en het is heel gezellig. Zij hebben twee dochters, Ella en Thea. Thea woont bij hun en heeft vandaag haar laatste examen voor haar 1e jaar PhD. Uiteindelijk gaan we met elkaar eten bij een Vietnamees restaurant in de buurt. Erik denkt dat we er naartoe gaan lopen, maar in de buurt is toch 10 minuten met de auto. Het eten is heerlijk. Weer thuis kletsen we totdat het bedtijd is.

Morgen gaan we Melbourne verkennen.

1. Bertine:
    14 januari 2016
    Jammer van het weer, maar het is nog altijd beter dan in Nederland!
  2. Willeke en Hans:
    17 januari 2016
    Hi Erik en Elles,
    Wij genieten van jullie verhalen. Fantastisch, hoor!
    Hopen gauw weer te horen.
    Willeke en Hans