Phillip Island, 13 januari 2016

13 januari 2016 - San Remo, Australië

Phillip Island, 13 januari 2016

Vandaag gaan we naar Phillip Island om de Penguin Parade mee te maken. Het schijnt heel toeristisch te zijn, maar de kans op andere plekken pinguins te zien is heel erg klein. Online kopen we voor de zekerheid de tickets alvast.

Het is inderdaad heel erg warm, zoals voorspeld. Op een gegeven moment 42 graden. Maar vanavond gaat het stormen en morgen is het nog maar 19 graden. Wat een verschillen. Door de hitte is er overal een totaal verbod op open vuur. De barbecues, die overal staan, doen het vandaag niet.

We hebben met Wikicamps een camping uitgezocht in San Remo net buiten Phillip Island. Deze camping is kleiner, schoner en goedkoper dan de campings op het eiland. Gelukkig weten we al dat er plek is, want we hebben onze Australische telefoon gebruikt. Phillip Island is verbonden met het vaste land door een grote brug.

Om een uur of vier gaan we naar Phillip Island, waar we vroeg eten bij een Thais restaurant. Top ! Na het eten willen we naar The Nobbies, voordat we naar de pinguins gaan. Op weg er naar toe zien we heel erg veel kangaroos. Bij The Nobbies kun je wandelen en genieten van de mooie kust daar. Erik ziet een snaveltje uit het gras komen en het is een pinguin. Helaas laat hij zich niet verder zien en gaat terug in zijn holletje.

Ook zien we Australische hoenderganzen. Een opvallende grijze gans met afwijkende, apart gekleurde, korte snavel. De hoendergans heeft sterke, grove poten waarvan de zwemvliezen niet, zoals bij andere ganzensoorten helemaal ontwikkeld zijn. De hoendergans is ook niet regelmatig in het water te vinden. Zwemmen doen ze zelden. Ze leven voornamelijk op de onbewoonde eilanden tussen Australië en Tasmanië.

De kust bij The Nobbies is prachtig en weer heel anders dan we tot nu toe hebben gezien. Nog steeds zien we heel veel kangaroos. De meesten kijken even op, maar gaan gewoon door met gras eten.

Om een uur of 8 komen we aan bij de Pinguin Parade. Als de pinguins aan land komen hebben ze net 2 dagen heel hard gewerkt en voedsel uit zee gehaald. Er mag absoluut niet gefotografeerd worden, want dan krijgen de pinguins stress en moeten ze overgeven. Er kunnen wel 4000 mensen kijken. Er zijn stenen tribunes gemaakt en vooraan kun je gewoon op het strand zitten achter een touwtje. Na een uurtje zien we de eerste pinguins uit zee komen, maar ze rennen ook weer terug. Ze wachten tot het donker genoeg is, zodat de roofvogels al weg zijn (slapen). Dan kunnen ze veilig aan land komen. De pinguins zijn heel klein, ongeveer 30 cm. op Phillip Island leeft de grootste kleine pinguinkolonie van de wereld. Pinguins zijn helemaal donkerblauw van boven en wit van onderen. Als ze moe zijn doen ze op zee een powernap van 3 tot 5 minuten. Van boven zijn ze door het blauw gecamoufleerd voor vijandige vogels en vanuit zee zijn ze gecamoufleerd door hun witte lijf voor vijandige vissen. Ze lopen heel gek, het is meer waggelen. Ze komen in grote groepen en rennen dan halverwege het strand, waar ze bij rotsen even uitrusten, met elkaar praten en dan naar een bepaalde plek toe gaan waar hun "huizen" zijn. Een mannetje houdt zijn hele leven hetzelfde huis en vrouwtjes worden versierd door een man, waardoor zij een ander huis krijgen. Al met al duurt het meer dan een uur en op de terugweg naar de auto zien we nog heel veel pinguins op weg naar hun huis. Het is een grappig gezicht en veel minder toeristisch dan we verwacht hadden. In totaal komen er elke dag wel 1300 pinguins aan land en 's morgens heel vroeg gaan er ook zoveel de zee in om voedsel te verzamelen. .

We hebben geluk, want het is eb en het strand is heel erg groot. Daardoor zien we de pinguins een heel stuk lopen / waggelen. Ook wordt het niet koud, zoals men ons vertelde. De temperatuur is heerlijk.

Overal staan borden met het verzoek om onder je auto te kijken of er een pinguin zit voordat je wegrijdt. Om kwart over tien rijden we in het donker naar huis, dus goed opletten voor kangaroos. Gelukkig ziet Erik op tijd een kangaroo langs de kant van de weg. De kangaroo wil oversteken, maar bedenkt zich. We rijden heel rustig en komen veilig bij de camping, waar we nog even lekker borrelen.