Miranda, Blue Mountains, 25 en 26 december

26 december 2015 - Blue Mountains, Australië

Miranda, Sydney, 25 december

We hebben heerlijk geslapen in de camper, zelfs uitgeslapen. Elles maakt gebakken eieren in de keuken van de camping op de bakplaat en Erik maakt koffie met ons nieuwe koffiezetapparaat, een plunger. De douches zijn fantastisch en er is bij de wc altijd papier. De keuken heeft een bakplaat, gasfornuis, magnetron, koelkast (je zet je naam en je plaatsnummer op je spullen), afwasmiddel, peper en zout, tafels om aan te eten, kortom alles.

Na het ontbijt (lunch) besluiten we toch naar Sydney te gaan met de trein. We gaan naar Bondi Beach. Daar kun je een prachtige wandeling maken tot Coogee Beach. Omdat het kerst is geldt de zondagsregeling. Op zondag kun je de hele dag reizen voor 2,50 dollar. Het duurt een uurtje met de trein en dan nog 20 minuten met de bus. De 8 km lange wandeling van Bondi Beach tot Coogee Beach is prachtig. Overal mooie paden, uitzichtpunten, dorpjes, beaches met heel veel mensen (want het is kerst). En ... de hele dag zon. We komen van Bondi Beach langs Tamarama, Bronte, Clovelly en uiteindelijk bij Coogee Beach. Het is daar net de 12 inch race, honderden (vooral) jonge mensen met zelf meegebracht eten en drinken, vooral heel veel bier. Bijna iedereen heeft een kerstmuts op of een kerstpak/kerst t-shirt aan. Het is bijna afgelopen en iedereen wil met de bus terug naar het centrum. Er is een enorme rij, maar gelukkig vinden we toch snel een plek in de bus. We staan net in de bus als het vreselijk gaat regenen, dus we hebben geluk. Omdat de bus naar Central Station gaat besluiten we weer bij het Thaise restaurant te gaan eten, ons kerstdiner. Hopelijk is het geopend.

Gelukkig is het restaurant gewoon open en het is weer superlekker. Dan moeten we nog een uurtje met de trein terug naar Miranda en 20 minuten lopen naar de camping. We gaan slapen, want we willen morgen vroeg op om de camperstoel te laten maken en naar de Blue Mountains te rijden.

Blue Mountains, 26 december

Om 7.30 uur staan we op en om 9.00 uur rijden we langs de camperverhuur. Gelukkig zijn ze geopend en kan de stoel gemaakt worden. De bestuurdersstoel kon niet draaien en dat is lastig eten, met je leuning naar de tafel toe. We gaan op weg naar de Blue Mountains. We nemen geen tolwegen en om plm. 10.30 uur zijn we bij een informatiepunt. We krijgen een gedetailleerde kaart en we gaan naar de Wentworth Falls. De waterval is 300 meter diep. We lopen helemaal naar beneden en als we foto's willen nemen regent het heel hard. Wel leuk foto's met een Australische vlag paraplu en een oranje paraplu. Net als we weer terug omhoog willen gaan wordt het droog en schijnt de zon. Dus dat is nog een keer foto's nemen.
De terugweg is heel wat zwaarder dan de heenweg. Elles heeft beloofd de rugtas te dragen op de terugweg. Pffff. Erik kan onderweg tweemaal zijn riem een gaatje strakker zetten. Haha.

Daarna rijden we naar Leura, waar we boodschappen doen bij de Woolworth. In Australië is alles heel goed geregeld: overal zijn openbare toiletten met wc-papier, stromend (warm) water en meestal Dyson handendrogers. Echt super.
Van Leura rijden we naar Katoomba om onderweg The Three Sisters te bekijken. Het is al wat later in de middag en het regent af en toe een beetje, dus er zijn weinig mensen. Het is hier adembenemend mooi. The Three Sisters met wolken er omheen, best uniek. Normaal is het in deze tijd van het jaar zonnig met een strakblauwe lucht. Morgen gaan we nog wat foto's maken in die omstandigheid. Ineens is er een man met een verrekijker, die allerlei dingen vertelt en vraagt. Als Erik weet welke beesten in de berg een nest hebben gemaakt krijgt hij een kadootje. Met de verrekijker kun je het nest zien en het zijn bijen. Het kado is een soort bijbel. We worden bijna bekeerd.

Ondertussen is het tijd om naar de (gratis) camping van Wikicamps te rijden. We zijn bang dat er anders geen plek meer is voor ons campertje. Om plm. 19.00 uur zijn we er. Het is een camping diep in de bossen en er is niets, behalve een klein toiletgebouwtje met een dames/heren toilet en een invalidentoilet (beide met wc-papier) en een wastafeltje. Er staan overal picknicktafels en er liggen op sommige plaatsen stenen om vuur te maken. We vinden een plek voor de camper. We staan erg schuin, maar Erik rijdt één achterwiel op een baksteen, waardoor we iets rechter kunnen slapen. Het is helemaal geweldig.

Er zijn veel Fransen en Duitsers, vooral jonge mensen. We maken kennis met een groep Australiërs, twee jongens, hun moeders en een vriend. Zij gaan hier een week kamperen en hebben een heel leuk kampement opgezet met vuur in het midden. Onze Duitse buurjongen weet ons ook van alles te vertellen. O.a. over een (gratis) camping in het wild waar de kangaroes rondom je tent komen. Waarschijnlijk gaan we daar morgen naartoe.

Terwijl Elles het reisverslag schrijft maakt Erik het eten. We gaan nog even borrelen bij de Aussies en om 23.59 uur is het bedtijd.