Sydney, 23-24 december 2015

23 december 2015 - Sydney, Australië

Sydney, 23 december 2015

We slapen een beetje uit, want vandaag gaan we de Sydney Harbour Bridge beklimmen. Gelukkig is het prachtig weer. In plaats van de voorspelde regen schijnt de zon volop en de temperatuur is prima, plm. 25 graden. Voordat we moeten starten is er tijd om wat te winkelen en Elles wil graag wol kopen. Ze heeft alleen breipennen meegenomen en geen wol vanuit NL. In Yorkstreet is een mooie wolwinkel "Morris and Sons". Erik wil wel mee, zeker vanwege de naam van de winkel. Helaas voor hem geen Morris, maar alleen wol, hele mooie wol.

Om half vier verzamelen we in het gebouw waar de Bridgeclimb begint. De groep bestaat uit 14 personen, waarvan 7 kinderen. We krijgen eerst drie kwartier instructie, trekken een leuk pak aan en oefenen het beklimmen van een ladder.

Uiteindelijk vertrekken we met onze gids, Steffi. Het eerste stuk is recht, maar dan klimmen we trappen en ladders op om uiteindelijk 144 meter boven de grond te zijn. Steffi vertelt over de bouw van brug, de omgeving en ze maakt foto's. Het is niet heel erg vermoeiend en wij doen het met gemak. De uitzichten zijn geweldig, vooral door het mooie, zonnige weer.

Het is ondertussen 19.30 uur en daardoor kunnen we niet meer naar het uitkijkpunt van de bridge om foto's te nemen. Dat kunnen we ook een andere dag doen. We gaan naar een pub en drinken een biertje. We raken in gesprek met wat jongens uit Londen. Zij hadden 4 maanden gewerkt in Perth om geld te verdienen voor hun verdere reis door Zuid Amerika. Heel veel mensen doen een jaar een working holiday, drie of vier maanden werken om geld te verdienen en verder reizen. De salarissen in Australië zijn heel veel hoger dan in NL.

's Avonds eten we vlakbij het hotel in een fantastisch Thais restaurant. Het lijkt wel of we weer in Thailand zijn. Ze hebben geen bier, maar als je dat zou willen mag je het ergens anders kopen en meenemen in het restaurant. Dat is normaal in Australië. We drinken icetea en water.

Morgen gaan we ons campertje ophalen.

Sydney, 24 december 2015

Om 10.00 uur moeten we utloggen en we zien meteen een vrije taxi. De chauffeur is een oudere man in een korte broek. Hij praat veel en vooral over het feit dat geld geen probleem is. Hij bezit veel woningen en heeft daar veel geld mee verdient. Hij werkt nu nog 3 uurtjes per dag om wat te doen. Per jaar verdient hij nog 150.000 dollar. Hij heeft problemen met zijn oudste zoon, die gokt, drugs, etc. Terwijl wij in de taxi zitten belt de zoon zijn vader. Hij krijgt verschrikkelijk op zijn kop, want hij is gisteren pas om 2 uur 's nachts thuisgekomen. Hij heeft een vrouw en 2 kinderen en de vrouw heeft haar schoonvader 's nachts ongerust opgebeld, omdat haar man nog niet thuis was. Het is een gesprek van een kwartier en we kunnen alles horen. Vader en zoon hebben echt goed ruzie.

Gelukkig zijn we bij de camperverhuur Apollo. De camper blijkt een mega camper. Er zit een piepkleine douche en wc in, airco, dubbelbed, keukentje. Alles wat we nodig hebben. Na het invullen van de papieren en uitleg over de camper gaan we naar onze eerste camping. Het was heel moeilijk om een camping te vinden, omdat het kerst is en iedereen hier vakantie heeft. De camping is prima, Miranda Tourist Park, vlakbij Sydney en vlakbij een mooi strand, Cronulla. We kunnen morgen nog een dagje naar Sydney met de trein, want we hebben nog niet alles gezien in Sydney.

We doen boodschappen bij Coles, zodat we de komende dagen eten hebben. 1e Kerstdag is bijna alles dicht en 2e Kerstdag (Boxing Day) is alles weer open.

1. Martijn en Gwendy:
    24 december 2015
    Veel plezier in jullie huisje op wielen!! Xx