Wilson Promontory National Park, 11 januari 2016

11 januari 2016 - Wilsons Promontory National Park, Australië

Wilson Promontory National Park, 11 januari 2016

Van Yarram naar Wilson Promontory National Park is maar 112 km. Erik wil eerst nog even kijken bij de autosloperij in Yarram, waar veel oude verroeste auto’s staan.

In het park is alleen een heel klein winkeltje, dus we doen boodschappen in Foster.

Om 13.00 uur zijn we bij het Visitor Centre. Voor buitenlanders en Australiërs uit een andere staat zijn altijd plekken vrij. Je kan maximaal 2 nachten boeken. Dat doen we en we hebben een grote en mooie plek in 6th Avenue. Het nationale park is een enorme trekpleister. Je kan alleen bij Tidal River kamperen of een huisje huren. De meeste plekken zijn zonder stroom. Er zijn heel veel wandelingen te maken, variërend van een half uur tot een dag en ook (met overnachting) meerdere dagen.

We gaan meteen een wandeling maken van 4 km., we lopen het Tidal Overlook Circuit, maar vergeten naar het Pillar Point te gaan. De wandeling is goed te doen, maar het is heel warm en we worden belaagd door (steek)vliegen. Gelukkig hadden we anti insectenmiddel opgesmeerd. Het uitzicht is geweldig. Aan de ene kant de camping en Norman Bay en aan de andere kant Squeaky Beach. Terug bij de camper gaat Erik vissen en hij vangt helaas niets. Voor het eten komen er eenden, meeuwen en papegaaien bij de camper en ze zijn heel erg gewend aan mensen, Erik kan ze zelfs voeren.

Na het eten lopen we een rondje om de camping om dieren te spotten. We zien 4 wombats en 2 hertjes, een moeder en een kleintje.

Een wombat lijkt een beetje op een kleine beer. Het is een buideldier. Ze heeft de opening van de buidel, zoals veel gravende buideldieren, naar achteren om te voorkomen dat het jong bedolven raakt tijdens het graven. Ze kunnen 70 tot 120 centimeter lang  worden en zijn 25 tot 40 kilo zwaar. De dichte, ruige vacht is grijsbruin. De staart is maar 2 tot 3 centimeter en de neus is onbehaard. Als het donker is komen de wombats op de camping om eten te zoeken. Dat is natuurlijk niet goed voor ze, want het zijn herbivoren en ze eten gras, knollen en wortels.

De wombat leeft in Oost-Australië en Tasmanië in loofverliezende bossen en in bergachtige streken.